Het onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stimuleert onderwijsonderzoek, in samenhang met een ‘evidence based’ aanpak in de lespraktijk , waardoor onderzoeksresultaten meer en meer hun weg vinden naar de praktijk. Een blog vanuit het Rathenau instituut laat zien dat “het ontwikkelen van kennis ten behoeve van de maatschappij” nog niet zo makkelijk is, maar dat er belangrijke stappen worden gezet. Daarbij wordt ook gesproken over herwaardering van onderzoekers en onderzoeksgroepen en het doel om kennis bij de praktijk te brengen. Een idee dat ons zeer aanspreekt: publicatie- en valorisatienormen voor de hele groep. Zelden worden echter gesproken over het betrekken van de praktijk bij het onderzoeksproces als zodanig, te vaak wordt valorisatie dus één op één vertaald met: onderzoeksresultaten communiceren naar het veld middels vakpublicaties, workshops, de onderzoeker die bijdraagt aan … maar wordt de kennis die wordt overgebracht dan ook echt benut? Wordt het onderzoek echt in de praktijk gebracht? Kortom, eigenlijk weten we nog veel te weinig over kennisbenutting om ervoor te zorgen dat wetenschappelijke onderzoeksresultaten ook echt hun weg de praktijk in vinden.
Karien Coppens en Trudie Schils van de academische werkplaats onderwijs schreven samen met Maartje van de Bovenkamp-Janssen van het Bischoppelijk College Broekhin in Roermond een blog over hoe ze denken over de samenwerking tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk.