Verkenning
Dialoog tussen mensen uit de praktijk van het onderwijs, beleidsmedewerkers / toezichthouders en wetenschappers is essentieel in de werkplaats. Ieder thema wordt eerst verkend. Wat speelt er precies? Wat weten we al? Zijn er vragen die we moeten onderzoeken? Welke vragen zijn dit dan? Zijn deze vragen relevant voor de onderwijspraktijk, toezicht/beleid en wetenschap?
Door een project goed te verkennen, begrijpen we de complexiteit beter en weten we op welke vragen we een antwoord willen krijgen. We bekijken een thema van verschillende kanten en gaan op zoek naar de kern. Is er een mogelijke probleem en waar zitten eventuele aangrijpingspunten voor verbetering. Weten we al wat werkt? Of moeten we dit verder onderzoeken?
Op 28 september kwamen we met leraren (groep 1, 2 en 3), schoolleiders, collega’s van OCW en wetenschappers bijeen om te spreken over kleuterbouwverlenging. We deelden verhalen uit de praktijk en onderzoeksbevindingen. Opvallend waren de enorme verschillen tussen scholen. We zouden graag verder onderzoeken wat de effecten op de leerlingen zijn.