Verbeelding
Meer begrijpen van een thema, leidt niet automatisch tot effectief nieuw beleid op scholen of in het land. Hiervoor is het nodig na te denken over welke maatregelen waar zouden kunnen werken. Verbeelding helpt om onderzoeksresultaten beter te duiden en bruikbaar te maken voor de onderwijspraktijk en/of het toezicht/beleid.
Simulatiemodellen is een aanpak waar we mee experimenteren. Simulatiemodellen stellen ons niet alleen is staat resultaten van onderzoek te duiden, maar maken tegelijkertijd inzichtelijk hoe bepaalde keuzes het onderwijssysteem beïnvloeden. En ze stellen ons in staat te spelen met mogelijke beleidsmaatregelen. Ze laten zien wat de implicaties van beleidskeuzes zijn.
Simulatiemodel van Olga Meshcheriakova
Ons onderwijssysteem is opgedeeld in tal van niveaus. Voor leerlingen is het heel bepalend op welk niveau ze in het voortgezet onderwijs instromen. Een simulatiemodel brengt de gevolgen voor de schoolloopbanen van leerlingen in kaart. En helpt ons te zien wat er gebeurt als we bijvoorbeeld de instroom in het vmbo-t fors laten toenemen.