project
Simulatie schoolloopbanen
De overgang van basis- naar voortgezet onderwijs is een belangrijk moment in de schoolloopbaan. Op basis van onder andere eindadvies en toetsresultaten worden veel leerlingen op een specifieke track gezet. De vraag die we in dit project beantwoorden, is wat het uitmaakt als hier veranderingen in optreden. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de adviezen met één niveau dalen of stijgen of als er homogenere brugklassen komen?
Aanspreekpunt
o.meshcheriakova@maastrichtuniversity.nl
Ik doe mijn PhD aan Maastricht University op het gebied van Onderwijseconomie. Een deel van mijn projecten vallen binnen de Academische Werkplaats Onderwijs. In een van deze projecten gebruik ik grote administratieve datasets om te simuleren hoe beleidswijzigingen in het onderwijs de uitkomsten van studenten beïnvloeden, zowel op korte- als op lange termijn. Voor mijn andere project maak ik gebruik van de vrije schoolkeuze binnen Nederland om de externaliteiten van basisscholen te meten in een markt zonder keuzebeperkingen.
Projectleden
i.dewolf@maastrichtuniversity.nl
Als een van de initiatiefnemers van de werkplaats, ben ik vooral enthousiast over samenwerking tussen mensen uit de onderwijspraktijk, wetenschappers en collega's uit het toezicht/beleid. Mijn rol is het (helpen) organiseren van deze samenwerking. Ook bewaak ik dat de projecten voldoende opleveren voor alle betrokkenen. Ik timmer zelf ook mee bij enkele projecten, begeleid promovendi en ben actief in het verspreiden van nieuwe inzichten (in wat werkt in het onderwijs en toezicht/beleid).
lex.borghans@maastrichtuniversity.nl
Onderwijs neemt een belangrijke plaats in in de maatschappij. Er is veel tijd en geld mee gemoeid. Terwijl het belang van goed onderwijs alleen maar groter lijkt te worden, lopen we steeds vaker tegen de grenzen aan van wat mogelijk is. Mijn onderzoek gaat over de afwegingen die gemaakt worden in het onderwijs.