project
Onderzoekend leren, techniek en creativiteit
Een groeiend aantal scholen werkt de integratie van onderzoekend leren, werken met techniek en creativiteit in het onderwijsprogramma. Samen met een aantal scholen onderzoeken we de effecten van dit soort initiatieven op de ontwikkeling van leerlingen in verschillende vakken, op de latere studieloopbaan en het functioneren op de arbeidsmarkt.
Aanspreekpunt
lex.borghans@maastrichtuniversity.nl
Onderwijs neemt een belangrijke plaats in in de maatschappij. Er is veel tijd en geld mee gemoeid. Terwijl het belang van goed onderwijs alleen maar groter lijkt te worden, lopen we steeds vaker tegen de grenzen aan van wat mogelijk is. Mijn onderzoek gaat over de afwegingen die gemaakt worden in het onderwijs.
Projectleden
b.belfi@maastrichtuniversity.nl
Ik werk aan twee onderzoekslijnen. De eerste onderzoekt de samenhang tussen de schoolkenmerken van basis- en middelbare scholen en het cognitieve en non-cognitieve functioneren van zowel de leerlingen als leraren. Ten tweede onderzoek ik hoe de inrichting van hoger onderwijsinstellingen gerelateerd is aan de latere arbeidsmarktkansen van afgestudeerden op de korte en langere termijn.
k.vanbroekhoven@maastrichtuniversity.nl
Ik werk als socioloog aan onderzoek over onderwijs. Daarin ben ik vooral geïnteresseerd in het stimuleren van creative problem solving onder leerlingen. Daaraan gerelateerd doe ik ook onderzoek naar “onderzoekend leren” in onderwijs. Dit zijn enkele 21e eeuwse vaardigheden, of 21st century skills: competenties die leerlingen nodig hebben om succesvol deel te nemen in de maatschappij van de toekomst.