project
Interventies op scholen en de relatie met onderzoek
Schoolleiders hebben een grote mate van autonomie bij het voeren van schoolbeleid. Er is weinig bekend over wat ze precies doen en meer nog waarom ze bepaalde beslissingen nemen. Welke motieven liggen daaraan ten grondslag? In hoeverre laten ze zich in hun beslissingen beïnvloeden door onderzoek?
Aanspreekpunt
annemarie.neeleman@maastrichtuniversity.nl
Gefascineerd door de interactie tussen onderwijsonderzoek, -beleid en -praktijk voer ik een promotieonderzoek uit naar de invulling van schoolautonomie. In dit onderzoek bestudeer ik de beleidsbeslissingen, achterliggende overwegingen en gebruik van onderzoek door schoolleiders in het voortgezet onderwijs. Mijn eerste artikel m.b.t. de constructie van een classificatieschema voor schoolinterventies is aanstaande. Naast mijn promotieonderzoek participeer ik in projecten van de Educatieve Agenda Limburg en de academische werkplaats onderwijs; altijd vanuit de missie om de ervaren kloof tussen onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek te verkleinen.