project
Hoe selecteren we goede leraren?
Wie wordt er leraar? Hoe krijgen we goede leraren? Bij dit onderzoek gebruiken we (inter)nationale gegevens over studenten en leraren. Ook kijken we naar de effecten van selectie op lerarenopleidingen. Krijgen we hierdoor betere leraren? Is er minder uitval? Het onderzoek is een samenwerking van de UM en inspectie met enkele lerarenopleidingen.
Aanspreekpunt
Bart Golsteyn
b.golsteyn@maastrichtuniversity.nl
Mijn onderzoek spitst zich toe op de formatie van voorkeuren en persoonlijkheid. In het kader van de academische werkplaats doet ik samen met Stan Vermeulen en Inge de Wolf onderzoek naar de kwaliteit van leraren.
Projectleden
i.dewolf@maastrichtuniversity.nl
Als een van de initiatiefnemers van de werkplaats, ben ik vooral enthousiast over samenwerking tussen mensen uit de onderwijspraktijk, wetenschappers en collega's uit het toezicht/beleid. Mijn rol is het (helpen) organiseren van deze samenwerking. Ook bewaak ik dat de projecten voldoende opleveren voor alle betrokkenen. Ik timmer zelf ook mee bij enkele projecten, begeleid promovendi en ben actief in het verspreiden van nieuwe inzichten (in wat werkt in het onderwijs en toezicht/beleid).
c.vermeulen@maastrichtuniversity.nl
Als PhD-student Onderwijseconomie ben ik verbonden aan de Academische Werkplaats Onderwijs en doe onderzoek binnen het Thema “Leraren”. In samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs brengen we de vaardigheden van docenten in kaart, en kijken we hoe deze vaardigheden worden beïnvloed door beleidsmaatregelen. Verder doe ik onderzoek naar de kenmerken van goede leraren, en naar hoe docenten zich tijdens hun loopbaan blijven ontwikkelen.