project
Excellente leerlingen: wie zijn dat en hoe doen ze het?
Het onderwijs richt zich veelal op de gemiddelde leerlingen. Voor sommige zeer begaafde of excellente leerlingen kan het te gemakkelijk zijn en studies laten zien dat dit tot gedrags- of ontwikkelingsproblemen kan leiden bij deze groep kinderen. Het identificeren van excellente leerlingen in de klas is echter niet eenvoudig. In de praktijk wordt vaak gebruik gemaakt van intelligentie of andere toetsen om te zien of een leerling bovengemiddeld presteert. Maar niet alle excellente leerlingen laten wellicht topscores zien op deze toetsen.
Aanspreekpunt
t.schils@maastrichtuniversity.nl
Ik werk als onderwijseconoom aan onderzoek over onderwijs. Het onderzoek in onze onderzoeksgroep onderwijseconomie is geïnspireerd op de gedachte dat het onderwijs alleen verbeterd kan worden door een goede samenwerking tussen onderwijsveld, onderwijsbeleid en onderwijsonderzoek. Mijn rol binnen de academische werkplaats onderwijs is om deze samenwerking te stimuleren en ook om te onderzoeken hoe deze samenwerking het beste vorm gegeven kan worden. Ik ben daarnaast ook contactpersoon naar de Educatieve Agenda Limburg.
Projectleden
lex.borghans@maastrichtuniversity.nl
Onderwijs neemt een belangrijke plaats in in de maatschappij. Er is veel tijd en geld mee gemoeid. Terwijl het belang van goed onderwijs alleen maar groter lijkt te worden, lopen we steeds vaker tegen de grenzen aan van wat mogelijk is. Mijn onderzoek gaat over de afwegingen die gemaakt worden in het onderwijs.
J.Gubbels@owinsp.nl
Als onderzoeker bij de academische werkplaats houd ik me bezig met het thema Passend Onderwijs. Met mijn achtergrond als orthopedagoog ben ik met name geïnteresseerd in de ontwikkeling van zorg leerlingen. Welke schoolloopbanen volgen deze leerlingen? Welke factoren zorgen er voor dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen? In samenwerking met docenten, bestuurders en beleidsmakers zoek ik naar antwoorden op deze vragen.
a.verhagen@maastrichtuniversity.nl
Voor mijn dissertatie doe ik onderzoek op het gebied van leerprestaties en gezondheid/welzijn. Ik doe bijvoorbeeld onderzoek naar vroege indicatoren van excellentie in het basisonderwijs, en naar het effect van een actieve leefstijl op leerprestaties.