project
Efficiënte leerroutes en alternatieven voor zittenblijven
Er zijn grote verschillen in scholen wat betreft het aantal zittenblijvers. Op sommige scholen komt het veel voor, op andere nauwelijks. Scholen experimenteren steeds vaker met alternatieven voor zittenblijven. Met dit project willen we inzicht krijgen in de oorzaken en gevolgen van zittenblijven. Daarnaast willen we alternatieven in kaart brengen en van enkele alternatieven de effectiviteit onderzoeken. Dit project is een samenwerking tussen OCW, enkele basisscholen, de UM en de inspectie.
Aanspreekpunt
r.diris@maastrichtuniversity.nl
Ik doe als onderwijseconoom onderzoek naar de effecten van verschillende aspecten van het schoolcurriculum op de uitkomsten van leerlingen op zowel de korte als de lange termijn. Daarnaast focust mijn werk zich op de rol van toetsing binnen het onderwijs, en dat met name op wat toetsen wel en niet meten en hoe we de informatie die toetsen geven op de beste manier kunnen gebruiken.
Projectleden
i.dewolf@maastrichtuniversity.nl
Als een van de initiatiefnemers van de werkplaats, ben ik vooral enthousiast over samenwerking tussen mensen uit de onderwijspraktijk, wetenschappers en collega's uit het toezicht/beleid. Mijn rol is het (helpen) organiseren van deze samenwerking. Ook bewaak ik dat de projecten voldoende opleveren voor alle betrokkenen. Ik timmer zelf ook mee bij enkele projecten, begeleid promovendi en ben actief in het verspreiden van nieuwe inzichten (in wat werkt in het onderwijs en toezicht/beleid).
lex.borghans@maastrichtuniversity.nl
Onderwijs neemt een belangrijke plaats in in de maatschappij. Er is veel tijd en geld mee gemoeid. Terwijl het belang van goed onderwijs alleen maar groter lijkt te worden, lopen we steeds vaker tegen de grenzen aan van wat mogelijk is. Mijn onderzoek gaat over de afwegingen die gemaakt worden in het onderwijs.