project
De voorspellende waarde van toets en advies
Er worden verschillende instrumenten gebruikt om te bepalen waar een leerling na de basisschool het beste heen kan gaan: het leerlingvolgsysteem, de eindtoets basisonderwijs, het advies van de leerkracht maar ook intelligentietoetsen en andere bronnen. Welke instrumenten werken het beste? Wat zijn de verschillen tussen de instrumenten? En als ze tot andere uitkomsten leiden, waar ligt dat dan aan?
Aanspreekpunt
t.schils@maastrichtuniversity.nl
Ik werk als onderwijseconoom aan onderzoek over onderwijs. Het onderzoek in onze onderzoeksgroep onderwijseconomie is geïnspireerd op de gedachte dat het onderwijs alleen verbeterd kan worden door een goede samenwerking tussen onderwijsveld, onderwijsbeleid en onderwijsonderzoek. Mijn rol binnen de academische werkplaats onderwijs is om deze samenwerking te stimuleren en ook om te onderzoeken hoe deze samenwerking het beste vorm gegeven kan worden. Ik ben daarnaast ook contactpersoon naar de Educatieve Agenda Limburg.
Projectleden
lex.borghans@maastrichtuniversity.nl
Onderwijs neemt een belangrijke plaats in in de maatschappij. Er is veel tijd en geld mee gemoeid. Terwijl het belang van goed onderwijs alleen maar groter lijkt te worden, lopen we steeds vaker tegen de grenzen aan van wat mogelijk is. Mijn onderzoek gaat over de afwegingen die gemaakt worden in het onderwijs.
r.diris@maastrichtuniversity.nl
Ik doe als onderwijseconoom onderzoek naar de effecten van verschillende aspecten van het schoolcurriculum op de uitkomsten van leerlingen op zowel de korte als de lange termijn. Daarnaast focust mijn werk zich op de rol van toetsing binnen het onderwijs, en dat met name op wat toetsen wel en niet meten en hoe we de informatie die toetsen geven op de beste manier kunnen gebruiken.