Adaptief toetsen

Met een adaptieve toets kan de exacte positie van de leerling in de populatie worden aangeduid, niet alleen de gemiddelde positie zoals bij een gewone toets. Omdat de leerling bij een adaptieve toets vragen krijgt aangeboden die passen bij zijn niveau, wordt hij minder snel ontmoedigt door te moeilijke vragen of raakt hij minder snel verveeld door te makkelijke vragen. Ontmoediging en verveling kunnen de prestaties van de leerling beïnvloeden en door dit te voorkomen krijgt de docent een nauwkeuriger beeld van wat de leerling kan. Daarnaast biedt de informatie die beschikbaar komt met een goed vormgegeven adaptieve toets ongekende mogelijkheden voor verdere ontwikkeling van de diagnostische en voorspellende kracht van de toets en kan deze informatie gebruikt worden voor de verbetering van onderwijsmateriaal en -methodes en onderwijsprogramma's.

In deze notitie geven Lex Borghans en Trudie Schils een schets van een adaptieve toets en leggen ze uit hoe toetsen multifunctioneel kunnen worden gebruikt.




Contactinformatie

Tongersestraat 6
6211 LM Maastricht
Telefoon: +31 43 388 36 20 

Stuur ons een email

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze ontwikkelingen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven

Social

Volg ons op social media.