Samen leren over afstroom in het vo
In februari 2014 is de Universiteit Maastricht samen met een aantal docenten in Limburg gestart met een serie workshops over de analyse van afstroom in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Verschillende docenten van diverse scholen in Limburg en onderzoekers van de Universiteit van Maastricht en de Inspectie van het Onderwijs komen op regelmatige basis bijeen om kennis uit te wisselen over hoe de afstroom in de onderbouw van het voortgezet onderwijs geanalyseerd kan worden. Het uitwisselen van ideeën, wensen en moeilijkheden met betrekking tot de analyses staat tijdens de workshops centraal. Naast een beschrijvende analyse van de afstroom op de betreffende scholen zal er gedoeld worden om tot verklaringen te komen voor het fenomeen afstroom binnen de scholen.
De docenten gebruiken informatie die op hun eigen school aanwezig is (al dan niet in het leerlingvolgysteem of zelf verzameld) maar daarnaast wordt ook data aangeleverd door de universiteit. De aan te leveren data is door onderzoekers op de diverse scholen verzameld in het kader van de Limburgse OnderwijsMonitor en wordt ter beschikking gesteld voor de docenten voor de analyse van afstroom in de onderbouw. Door het aanleveren van deze datasets met de benodigde indicatoren en aanvullende kenmerken van de leerling populatie en de school, worden de docenten die dit willen uitgenodigd hier eerste analyses op uit te voeren om tot verklaringen te komen voor de hoge afstroom in de onderbouw binnen hun school. In de workshops worden de verschillende analyses van de docenten naast elkaar gelegd en ook presenteren onderzoekers hun resultaten. In dialoog komen we op die manier tot mogelijke verklaringen voor de afstroom in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
De workshops worden stap voor stap opgebouwd van een eenvoudige analyse tussen de achtergrond van de leerlingen en de afstroom tot een complete analyse van leerling- en schoolkenmerken en afstroom. Op deze webpagina publiceren we steeds de uitkomsten van de resultaten van de workshops.