Niet alle vissen zwemmen in scholen
BC Broekhin, een middelbare school in Roermond, geeft leerlingen de kans om op de hoogst mogelijke afdeling in te stromen. De vraag is of, en op basis van welke criteria, dat moet gebeuren. Determinering werkt naar twee kanten: leerlingen krijgen kansen waardoor de ene groep leerlingen zichzelf overtreft en het beter doet, maar er is een groep leerlingen die het niet redt en daardoor wellicht gedemotiveerd raakt. Van belang is ook wat de leerling met een diploma doet en hoe de leerling het vervolgonderwijs doorloopt. Als in het WO bijvoorbeeld blijkt dat leerlingen met een havo-advies en een vwo-diploma vaker uitvallen dan leerlingen met een vwo-advies en hetzelfde diploma, schieten we ons doel voorbij. Een onderzoeksteam op BC Broekhin in Roermond onderzocht de volgende vraag: ‘Welke mogelijkheden zijn er op BC Broekhin om de afstroom van leerlingen in de toekomst te beperken en het determineren van leerlingen te optimaliseren? De resultaten van dit onderzoek zijn vastgelegd in het rapport “Niet alle vissen zwemmen in scholen”.
Het rapport Niet alles vissen zwemmen in scholen