Haal eruit wat erin zit
Welke informatie hebben docenten en schoolleiders eigenlijk voorhanden om afstroom op de eigen school te onderzoeken? Hoe kan deze informatie benut worden? Er zijn diverse toetssystemen in omloop waarbij de leerlingen in het voortgezet onderwijs bij verschillende vakken methoden-onafhankelijke toetsen maken. De resultaten worden opgeslagen in een leerlingvolgsysteem waarmee het mogelijk wordt wat nader in te zoomen op hoe een leerling het doet in vergelijking met anderen, of hoe een klas het doet in vergelijking met andere klassen, maar ook hoe de leerlingen zich op de eigen school ontwikkelen in vergelijking met andere scholen.
Dat klinkt hartstikke mooi natuurlijk. Zeker in het licht van opbrengstgericht werken, zoeken mensen in het onderwijs naar manieren om opbrengsten in kaart te brengen en te leren wat werkt en wat niet werkt als het gaat om onderwijsverbetering. Echter, er blijkt veel onduidelijkheid over wat er met de informatie in de systemen eigenlijk allemaal kan. En wie daar allemaal wat mee kan. Daarnaast is het soms onduidelijk hoe de grafieken die ontstaan te interpreteren. En dat is erg jammer, want op die manier ontstaat er een beeld dat er getoetst wordt om het toetsen, en niet om het onderwijs en de leerlingen vooruit te helpen.
De Universiteit Maastricht en Oberon kwamen samen op het idee om een handreiking te maken waarmee diverse mensen op scholen handiger gaan worden met de volgsystemen en waardoor de informatie beter benut kan worden in het onderwijs. Dit heeft geleid tot een website waarop precies wordt uitgelegd wat een bepaalde grafiek laat zien en hoe deze ingezet kan worden bij een analyse van de eigen prestaties. Zowel voor de leerkracht die geïnteresseerd is in zijn eigen leerlingen, als voor de afdelingsleider die wil weten hoe zijn havo het doet in vergelijking met de landelijke trend, en voor de directeur die de ontwikkeling van zijn school naast die van andere wil leggen.