project
Afstroom in de onderbouw vo
Afstroom in de onderbouw van het voortgezet onderwijs is een weerbarstig probleem. In een serie workshops bundelen we informatie en expertise van UM, inspectie en docenten. Op basis van data over de eigen school verkennen we welke factoren een rol spelen bij de afstroom.
Aanspreekpunt
e.jonk@maastrichtuniversity.nl
In het kader van mijn promotieonderzoek over schoolloopbanen van leerlingen in het Nederlandse onderwijssysteem ben ik verbonden aan Maastricht University en de academische werkplaats onderwijs. Schoolloopbanen variëren tussen groepen leerlingen. In mijn promotieonderzoek ga ik na of deze verschillen systematisch zijn waarbij in het bijzonder verschillen tussen leerlingen uit verschillende milieus centraal staan. Het voortgezet onderwijs is een belangrijke fase in de schoolloopbaan van leerlingen waar veel in gebeurt. Zo kunnen leerlingen ‘afstromen’ naar een lager niveau of ‘opstromen’ naar een hoger niveau. Uit gesprekken met schoolleiders en leraren kwam naar voren dat vele van hen met dit vraagstuk zaten. In onze werkplaats ‘Afstroom in de onderbouw van het voortgezet onderwijs’ komen onderzoekers van Maastricht University, de Onderwijsinspectie en docenten uit het voortgezet onderwijs bijeen om afstroom te analyseren en de cijfers verder te duiden. Gezamenlijk gaan we op zoek naar mogelijke oplossingen om te hoge mate van afstroom tegen te gaan.
Projectleden
t.schils@maastrichtuniversity.nl
Ik werk als onderwijseconoom aan onderzoek over onderwijs. Het onderzoek in onze onderzoeksgroep onderwijseconomie is geïnspireerd op de gedachte dat het onderwijs alleen verbeterd kan worden door een goede samenwerking tussen onderwijsveld, onderwijsbeleid en onderwijsonderzoek. Mijn rol binnen de academische werkplaats onderwijs is om deze samenwerking te stimuleren en ook om te onderzoeken hoe deze samenwerking het beste vorm gegeven kan worden. Ik ben daarnaast ook contactpersoon naar de Educatieve Agenda Limburg.