project
Wie wordt er leraar?
Op basis van een internationale dataset onderzoeken we of de vaardigheden van Nederlandse leraren verschillen van die van leraren in andere landen. Door ook te kijken naar de verdeling, kunnen we zien welk deel van onze bevolking leraar wordt.
Aanspreekpunt
c.vermeulen@maastrichtuniversity.nl
Als PhD-student Onderwijseconomie ben ik verbonden aan de Academische Werkplaats Onderwijs en doe onderzoek binnen het Thema “Leraren”. In samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs brengen we de vaardigheden van docenten in kaart, en kijken we hoe deze vaardigheden worden beïnvloed door beleidsmaatregelen. Verder doe ik onderzoek naar de kenmerken van goede leraren, en naar hoe docenten zich tijdens hun loopbaan blijven ontwikkelen.
Projectleden
i.dewolf@maastrichtuniversity.nl
Als een van de initiatiefnemers van de werkplaats, ben ik vooral enthousiast over samenwerking tussen mensen uit de onderwijspraktijk, wetenschappers en collega's uit het toezicht/beleid. Mijn rol is het (helpen) organiseren van deze samenwerking. Ook bewaak ik dat de projecten voldoende opleveren voor alle betrokkenen. Ik timmer zelf ook mee bij enkele projecten, begeleid promovendi en ben actief in het verspreiden van nieuwe inzichten (in wat werkt in het onderwijs en toezicht/beleid).
Bart Golsteyn
b.golsteyn@maastrichtuniversity.nl
Mijn onderzoek spitst zich toe op de formatie van voorkeuren en persoonlijkheid. In het kader van de academische werkplaats doet ik samen met Stan Vermeulen en Inge de Wolf onderzoek naar de kwaliteit van leraren.