Bijeenkomst Passend Onderwijs
Tijdens deze bijeenkomst zal nagegaan worden hoe de verschillende punten uit het werkprogramma zijn ingevuld.
• Onderzoekers vanuit de UM gaan samen met de samenwerkingsverbanden kijken naar gegevens van de samenwerkingsverbanden. Als eerste zal er een afspraak worden gepland waarin onderzoekers meekijken naar de data/gegevens van de samenwerkingsverbanden PO in Zuid-Limburg.
• Succesverhalen van leerlingen worden gedeeld. Concreet zullen twee werkplaatsproject-deelnemers een pitch geven over leerling verhalen. Vervolgens zal worden gekeken hoe deze succesverhalen breder gedeeld kunnen worden (een soort van best practices/voorbeelden die werken) om passend onderwijs juist ook van de positieve kant te benaderen. Ook zal gezocht worden naar de gemeenschappelijke deler in deze verhalen.
• In kaart brengen kwaliteitszorg. Onderzoekers denken na over hoe je in kaart kunt brengen wat er gebeurt binnen scholen en besturen en hoe je één en ander kunt ‘vergelijken’.
• Joyce Gubbels werkt het beeld van de leerlingstromen van 2012 naar 2015 uit voor de diverse regio’s.
• Joyce Gubbels zal aan de hand van gegevens van de Inspectie van het Onderwijs in kaart brengen waar leerlingen zich op 13- en 14-jarige leeftijd bevinden (PO of VO), hoe dit verschilt voor de verschillende regio’s en welk effect dit heeft op de langere termijn.
• Gekeken zal worden naar het beeld rondom financiële en additionele middelen en de effecten hiervan op leerlingstromen. Binnen de Inspectie is een medewerker hier mee bezig en deze persoon zal worden uitgenodigd voor de volgende bijeenkomst.