De werkplaats
Onderzoekssamenwerking tussen praktijk, beleid & wetenschap
Is ons onderwijsstelsel wel effectief? Biedt het leerlingen optimale ontwikkelmogelijkheden? Wat werkt om het beter te krijgen? dat zijn de centrale vragen voor de werkplaats academisch onderwijs. Dit samenwerkingsverband tussen de universiteit van Maastricht en de Inspectie van het Onderwijs onderzoekt samen met leraren en schoolbestuurders allerlei aspecten van de kwaliteit van het onderwijs en komt met concrete aanbevelingen om die kwaliteit te verbeteren. Daarbij staat de leerling – of het nu een peuter is of een postdoctorale student - altijd centraal.
De academische werkplaats brengt wetenschappers, beleidsmakers en mensen uit de praktijk van het onderwijs samen. Bij deze projecten heeft elke partij zijn eigen, specifieke inbreng. Hierdoor bereiken we een duidelijke meerwaarde in de uitkomsten die de partijen afzonderlijk niet zouden krijgen. De projecten zijn divers van aard. Thema's zijn onder andere schoolloopbanen, risicoleerlingen, curriculum en leraren.