Docent Martin Rijntjes bezocht de startbijeekomst kleuterbouwverlening
Auteur: Martin Rijntjes • Docent - Basisschool Op gen hei - Landgraaf
De kleuter gaat mij enorm aan het hart
Mijn naam is Martin Rijntjes, werkzaam bij BS Op gen Hei in Landgraaf. In het verleden was ik o.a. IB-er en leesspecialist en op dit moment o.a. onderbouwcoördinator en gedragsspecialist maar bovenal oud KLOS-er en al 31 jaar kleuter-meester. Ik ben secretaris van de WSK (landelijke Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs) en fervent voorvechter van goed kleuteronderwijs waarbij de kleuter als kleuter gezien wordt en niet als schoolkind. Waarbij aanbod aansluit bij de ontwikkeling en er geen sprake is van forceren.
Een week voor het plaatsvinden van deze bijeenkomst werd ik gevraagd om deel te nemen. Ik had geen idee waar het precies over zou gaan maar wanneer het over kleuters gaat ben ik tot veel bereid. Dus.... een bijeenkomst op een andere school (waar ik het een en ander over de ontwikkeling van kleuters zou vertellen) afgezegd en op 28 september in mijn autootje naar Maastricht gereden. Natuurlijk had ik de brochure inmiddels gelezen en had daar de nodige vraagtekens, opmerkingen en kanttekeningen bij geplaatst waarop ik die middag een reactie hoopte te gaan krijgen.
Ik was aangenaam verrast door de verscheidenheid van de deelnemers (ministerie, universiteit en uit het onderwijsveld). Tijdens de pitches en het voorstellingsrondje werd er al flink gediscuteerd. Het bleek vooral te gaan om het denken in oplossingen en niet te verzanden in 'gezeur' over onmogelijkheden en gelukkig maar. Al met al een geweldig initiatief van deze werkplaats om mensen bij elkaar te brengen. Dat we heel veel dingen goed doen is duidelijk maar of we ook de goede dingen doen was de vraag die ik mezelf deze middag voortdurend stelde. De brochure heeft veel losgemaakt in onderwijsland, belangrijk is om te weten dat het een handreiking betreft en geen verplichting. Dit is vooral belangrijk voor inspectie, besturen en directies om zich dat terdege te realiseren.
Vervolgens gingen we allen in groepjes uit elkaar om daar vragen te beantwoorden die we gesteld kregen, daar viel vooral op dat vele verschillende scholen vele verschillende dingen doen en er zeer verschillende interpretaties op na houden. Er waren voorbeelden vanuit de praktijk, opbouwende discussies zonder oordelen en tot slot een terugblik en samenvatting van deze middag. Hoe het vervolg eruit zal gaan zien is nog niet helemaal duidelijk maar er is in ieder geval een aanzet gemaakt om mensen bij elkaar te brengen en samen aan de slag te gaan met als doel; recht te doen aan het jonge kind. Je moet ze immers recht doen om ze tot volledige bloei te kunnen laten komen en niet frustreren door de ontwikkeling te willen forceren. Zo zou je de brochure namelijk ook kunnen uitleggen.
Op 13 oktober jl. was er zelfs in de 2e kamer een debat met Sander Dekker over deze brochure, hier kun je het debat terugzien.
Ik hoop op een mooi vervolg en wil graag betrokken blijven want de kleuter gaat mij enorm aan het hart en tenslotte zijn we allemaal kleuter geweest dus eigenlijk gaat het ons allemaal aan.
Martin
Een pdf van de brochure Doorstroom van kleuters kun je hier lezen.